رمز ارز

ارز دیجیتال اتنا (Ethena) چیست؟ معرفی توکن ENA

ارز دیجیتال اتنا (Ethena) چیست؟ معرفی توکن ENA

زمان مطالعه: 9 دقیقه

در چشم‌انداز امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) مدرن، استیبل کوین‌ها یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین انواع ارزهای دیجیتال هستند. در حالی که استیبل کوین‌ها ثبات را به کاربران رمزارزها ارائه می‌دهند، مکانیسم‌های اساسی و اتکای آنها به سیستم‌های بانکداری سنتی، چالش‌هایی را برای تمرکززدایی واقعی ایجاد می‌کند. پروژه ارز دیجیتال اتنا (Ethena) یک راه‌حل پیشگامانه است که با معرفی یک دلار مصنوعی، USDe، و یک ابزار سرمایه‌گذاری نوآورانه به نام اوراق قرضه اینترنتی، سعی در حل این مشکل دارد. اما ارز دیجیتال Ethena و توکن ENA دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ استیبل کوین اتنا چه تفاوتی با سایر استیبل کوین‌ها دارد و چرا به عنوان یک جزء حیاتی در دنیای دیفای در نظر گرفته می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

ارز دیجیتال اتنا چیست؟

ارز دیجیتال اتنا یک پروژه جدید در خط مقدم نوآوری‌های بخش دیفای است که روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته و با معرفی یک دلار مصنوعی، USDe، مزایای استیبل کوین‌های رایج را بدون ارتباط آنها با بانک‌های سنتی، ارائه مي‌دهد. استیبل کوین USDe اتنا با استفاده از مکانیسم‌های پوشش ریسک دلتا (delta hedging) و اتریوم‌های استیک‌شده به عنوان وثیقه، سطح بی‌نظیری از مقیاس‌پذیری و مقاومت در برابر سانسور را در فضای دیفای فراهم می‌کند.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!


شروع

ورود ارز دیجیتال Ethena به بازار، نشان‌دهنده یک تغییر قابل‌توجه به سمت یک سیستم مالی است که از محدودیت‌های زیرساخت‌های بانکداری سنتی رها شده است. با تعهد به شفافیت و مقیاس‌پذیری، توکن ENA قصد دارد نحوه درک و استفاده از ارزهای دیجیتال را برای تراکنش‌ها و پس‌انداز بازتعریف کند.رمزارز اتنا

پروژه رمزارز اتنا که در سال ۲۰۲۳ به دست یک کارآفرین خلاق به نام گای یانگ (Guy Young) معرفی شد، اخیراً به دلیل عملکرد چشمگیر خود، توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. در عرض تنها چند هفته پس از عرضه، پروژه رمزارز Ethena به پردرآمدترین پروتکل دیفای در بازار تبدیل شده و ضمن عبور عرضه USDe از ۲ میلیارد دلار، بازدهی بالایی را برای کاربران خود به همراه داشته است.

استیبل کوین USDe چیست؟

استیبل کوین USDe پاسخ تیم اتنا به درخواست‌های مکرر برای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، پایدار و شفاف در اکوسیستم دیفای است. برخلاف استیبل کوین‌های معمولی که به ارزهای فیات متصل هستند و توسط مقررات بانکی تحت فشار قرار می‌گیرند، ارزش USDe به ‌طور دقیق از طریق تکنیک‌های پیشرفته پوشش ریسک دلتا در بازار مشتقات حفظ می‌شود و هدف، تضمین ثبات ارزش دلاری آن با استفاده از دارایی‌های درون زنجیره‌ای است.رمزارز اتنا

معرفی USDe نه تنها پارادایم استیبل کوین‌های موجود را به چالش می‌کشد، بلکه عصر جدیدی از ابزارهای مالی را آغاز می‌کند که دارایی‌های بومی کریپتویی، استقلال کاربران و نوآوری مالی را در اولویت قرار می‌دهد.

در صفحه قیمت لحظه ای Ethena USDe می‌توانید قیمت استیبل کوین یو اس دی ای و نمودار قیمت USDE را مشاهده کنید.

محبوبیت استیبل کوین USDe تا حد زیادی به این دلیل است که با بسیاری از پروژه‌های رمزارزی معتبر، از جمله میکر دائو (MakerDAO)، فرکس (Frax)، کرو (Curve) و آوه (Aave)، ادغام شده است.

هدف پروژه ارز دیجیتال Ethena چیست؟

در اصل، ارز دیجیتال اتنا به دنبال رفع موانع چشم‌انداز فعلی ارزهای دیجیتال است که به دلیل نوسانات و اتکا به سیستم‌های مالی متمرکز مطرح هستند. ارز دیجیتال Ethena با ارائه یک ارز دیجیتال مقیاس‌پذیر و دارای پشتوانه رمزارزی، یعنی استیبل کوین USDe، نیاز حیاتی به یک رمزارز قابل‌اعتماد را که در خدمت اهدافی همچون تراکنش و پس‌انداز باشد و ماهیت واقعی دیفای را در بر بگیرد، برطرف می‌کند.

تعهد تیم توکن ENA به ایجاد یک سیستم مالی پایدار و فراگیر، در رویکرد نوآورانه آن در طراحی استیبل کوین USDe و تأکید بر توانمندسازی کاربران و استقلال مالی آنها مشهود است.

رمزارز اتنا چگونه کار می‌کند؟

پروتکل رمزارز اتنا بهترین فناوری‌های دنیای بلاکچین و نوآوری‌های مالی را برای ارائه راه‌حلی قوی و مقیاس‌پذیر ادغام کرده است. رویکردهایی مانند مدل‌های پوشش ریسک دلتا و اوراق قرضه اینترنتی، در مکانیسم رمزارز Ethena نقش اساسی دارند و مقیاس‌پذیری و تولید بازده را به روش‌هایی که قبلاً در بخش دیفای وجود نداشت، تضمین می‌کنند.

با استفاده از اتریوم استیک‌شده و استراتژی‌ پوشش ریسک دلتا، ارز دیجیتال اتنا نه تنها مقیاس‌پذیری و کارایی را ارائه می‌دهد، بلکه مسیر را برای نسل جدیدی از محصولات مالی که با اهداف تمرکززدایی و توانمندسازی کاربر همسو هستند، هموار می‌کند.توکن ENA

در ادامه، برخی از مؤلفه‌های کلیدی اکوسیستم ارز دیجیتال Ethena آورده شده‌اند.

اوراق قرضه اینترنتی

اوراق قرضه اینترنتی یک ابزار مالی جدید در اکوسیستم اتنا است که با استفاده از بلاکچین زیربنایی، یعنی اتریوم، بازدهی حاصل از اتریوم‌های استیک‌شده را با فرصت‌های مالی موجود ناشی از استراتژی‌های پوشش ریسک دلتا در بازارهای آتی و دائمی، ترکیب می‌کند. هدف از این کار، نه فقط تضمین بازدهی، بلکه ارائه یک گزینه بومی کریپتویی، با ارزش دلاری است که کاملاً شفاف است و به‌ طور مستقل در قلمرو دیفای عمل می‌کند.

مدل پوشش ریسک دلتا

مؤلفه اساسی در اکوسیستم رمزارز اتنا، مدل پوشش ریسک دلتای آن است؛ یک استراتژی مالی پیچیده که برای خنثی کردن نوسان قیمت دارایی‌های وثیقه طراحی شده است. با استفاده از پوشش ریسک دلتا، اتنا تضمین می‌کند که ارزش دلاری استیبل کوین USDe صرف‌نظر از نوسانات بازار کریپتو، حفظ می‌شود. در واقع، اتنا با این روش، به صورت بی‌وقفه از وابستگی ارزش USDe به دلار پشتیبانی می‌کند و در عین حال، از پتانسیل رشد دارایی‌های زیربنایی اتریوم بهر‌ه‌مند می‌شود.

صدور و بازخرید USDe

اتنا فرآیند روان و کارآمدی را برای صدور و بازخرید استیبل کوین USDe طراحی کرده و کاربران را قادر می‌سازد تا مستقیماً با پروتکل تعامل داشته باشند. برای این منظور، کاربران می‌توانند طی یک فرآیند کاملاً خودکار و شفاف که توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود، USDe را با سپرده‌گذاری اتریوم به عنوان وثیقه، ضرب کنند. در مقابل، دارندگان USDe می‌توانند توکن‌های خود را در ازای اتریوم بازخرید نمایند.توکن ENA

مکانیسم بازدهی

مکانیسم بازدهی اتنا دوگانه است؛ یعنی هم پاداش‌های اتریوم استیک‌شده و هم تفاوت‌های عملیات پوشش ریسک دلتا را در بر می‌گیرد. این رویکرد نه‌تنها درصد بازدهی سالانه (APY) رقابتی را در اختیار کاربران اتنا قرار می‌دهد، بلکه منابع بازدهی را نیز متنوع می‌کند.

موارد دیگر

تیم اتنا، توسعه‌دهنده رمزارز Ethena، قصد دارد جنبه‌های منحصربه‌فرد بیشتری از مشارکت اجتماعی و پاداش‌دهی در اکوسیستم خود را معرفی کند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های مختلف در اکوسیستم اتنا، مانند تأمین نقدینگی یا انجام تراکنش‌ نیز پاداش بگیرند.

توکنومیک ارز دیجیتال Ethena

ارز دیجیتال اتنا با نماد بومی ENA، توکن بومی اکوسیستم اتنا است که به عنوان یک توکن ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است. از توکن ENA می‌توان برای مشارکت در دائوی اتنا استفاده کرد. به این معنی که دارندگان توکن ENA می‌توانند در مورد جنبه‌های اساسی پلتفرم اتنا، مانند نرخ بازدهی و استخر دارایی‌ها رأی دهند.

کل عرضه ارز دیجیتال Ethena برابر با ۱۵ میلیارد واحد توکن ENA در نظر گرفته شده که توزیع آن به صورت زیر است:

ارز دیجیتال Ethena

  • ۳۰ درصد به مشارکت‌کنندگان اصلی،
  • ۳۰ درصد به توسعه اکوسیستم،
  • ۲۵ درصد به سرمایه‌گذاران،
  • و ۱۵ درصد به بنیاد اتنا، اختصاص یافته است.

توکن ENA را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

رمزارز اتنا را می‌‌توان در صرافی‌های شناخته‌شده‌‌ای مانند بایننس، کوکوین (KuCoin)، بای‌بیت (Bybit)، Gate.io، HTX (هوبی سابق)، کوینکس (CoinEx) و … خرید و فروش کرد.

در صفحه قیمت لحظه ای اتنا می‌توانید قیمت ارز دیجیتال Ethena و نمودار قیمت توکن ENA را مشاهده کنید.

همچنین، همان‌طور که گفته شد، رمزارز Ethena یک توکن مبتنی بر ERC-۲۰ در شبکه اتریوم است. بنابراین، شما می‌توانید توکن‌های ENA خود را با استفاده از کیف پول‌های دسکتاپ، موبایلی یا سخت افزاری که از توکن‌های اتریومی مبتنی بر استاندارد ERC-۲۰ پشتیبانی می‌کنند، مدیریت کنید؛ از جمله: تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask)، لجر نانو (Ledger Nano) و ترزور (Trezor).

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال اتنا

زمانی که ارز دیجیتال اتنا برای اولین بار در ۲ آوریل ۲۰۲۴ وارد بازار آزاد شد، حدود ۰٫۶۳ دلار ارزش داشت. پس از معرفی، ارز دیجیتال Ethena یک روند قیمتی پرنوسان، ولی در کل صعودی را تجربه کرده است.

ارز دیجیتال Ethena
نمودار قیمت توکن ENA از ابتدا تاکنون.

بر اساس داده‌های پلتفرم کوین مارکت کپ، پایین‌ترین قیمت تاریخی رمزارز اتنا در همان روز معرفی، یعنی ۲ آوریل، در محدوده ۰٫۵۳ دلار ثبت شده و بالاترین قیمت تاریخی آن نیز در ۱۱ آوریل در محدوده ۱٫۵۲ دلار به ثبت رسیده است.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال Ethena

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، متوسط قیمت رمزارز Ethena را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۲٫۱۷ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۲٫۶۷ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت ارز دیجیتال اتنا در سال ۲۰۳۰، تا ۷٫۴۱ دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com برای آینده قیمت ارز دیجیتال Ethena از سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳، به صورت خلاصه در جدول زیر آورده شده است:ارز دیجیتال اتنا

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی پروژه رمزارز اتنا و توکن ENA آن پرداختیم. دنیای ارزهای دیجیتال مدت‌ها است که به دنبال یک دارایی پایه غیرمتمرکز می‌گردد که به زیرساخت‌های بانکداری سنتی متکی نباشد. در حالی که استیبل کوین‌ها به عنوان یک ابزار مالی مهم در اکوسیستم کریپتو ظاهر شده‌اند، اما همچنان به سیستم‌های متمرکز وابسته هستند و خطراتی مانند چالش‌های نظارتی را به همراه دارند. معرفی دلار مصنوعی USDe توسط تیم توسعه‌دهنده رمزارز Ethena و ابزارهای مالی مرتبط با آن، نقطه عطف مهمی در سفر به سمت یک سیستم مالی غیرمتمرکز، کارآمد و فراگیر است. با به چالش کشیدن پارادایم‌های مالی سنتی و استفاده از فناوری بلاکچین، ارز دیجیتال اتنا به دنبال ارائه شفافیت، توانمندسازی کاربران و نوآوری است و نگاهی اجمالی به آینده‌ای را ارائه می‌دهد که در آن، امور مالی به سیستم‌های سنتی محدود نمی‌شود.

با این حال، فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال با ماهیت پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی خود شناخته می‌شود. بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه ارز دیجیتالی، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید و هرگز بیش از آنچه را که می‌توانید از دست بدهید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا