عمومی

ادراک درونی فراتر از انسان؛ دانشمندان می‌گویند حشرات نیز خودآگاهی دارند

ادراک درونی فراتر از انسان؛ دانشمندان می‌گویند حشرات نیز خودآگاهی دارند

کلاغ‌ها، شامپانزه‌ها و فیل‌ها: این جانوران و بسیاری از پرندگان و پستانداران دیگر به شکلی رفتار می‌کنند که نشان می‌دهد ممکن است خودآگاهی داشته باشند. این فهرست به مهره‌داران ختم نمی‌شود. پژوهشگران درحال گسترش مطالعات خود در زمینه‌ی خودآگاهی به طیف وسیع‌تری از حیوانات ازقبیل اختاپوس‌ها و حتی زنبورها و مگس‌ها هستند.

گروهی از دانشمندان با تکیه بر چنین پژوهش‌هایی خواستار بازاندیشی درمورد رابطه حیوان و انسان شده‌اند و می‌گویند احتمال واقع‌بینانه‌ای برای تجربه آگاهانه در حیوانات وجود دارد و نادیده گرفتن این احتمال در تصمیماتی که بر حیوانات اثر دارد، غیرمسئولانه است.

در بیانیه‌ای که طی نشستی در نیویورک صادر شد، آمده است: احتمال وجود تجربه آگاهانه در خزندگان، ماهی‌ها، حشرات وجود دارد و پشتیبانی علمی قوی برای وجود جنبه‌هایی از خودآگاهی در پرندگان و پستانداران نیز در دست است.

به‌گزارش نیچر، بیانیه ادعا نمی‌کند پاسخ‌های قطعی دراین‌باره وجود دارد که کدام گونه‌ها خودآگاهی دارند، بلکه بیان می‌دارد شواهد کافی در حمایت از این موضوع وجود دارد که گونه‌هایی که از انسان‌ها فاصله زیادی دارند، دارای انواعی از تجربیات آگاهانه هستند.

نویسندگان بیانیه امیدوارند دانشمندان دیگر نیز این بیانیه را امضا کنند و تلاش آن‌ها زمینه‌ساز انجام پژوهش‌ و اختصاص بودجه بیشتر برای مطالعه‌ی خودآگاهی حیوانات شود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا