عمومی

آیا معماری آرم واقعاً از x86 بهینه‌تر است؟

آیا معماری آرم واقعاً از x86 بهینه‌تر است؟

در حرکتی غیرمنتظره اما تحول‌آفرین، اینتل و AMD که پیش‌تر رقبای سرسختی برای یکدیگر بودند، از تشکیل کارگروه مشاوره‌ای مشترک برای «توسعه‌ی اکوسیستم x86» خبر دادند. به‌نظر می‌رسد هدف از این همکاری، جلوگیری از سلطه‌ی ARM بر بازار کامپیوتر و حفظ موقعیت معماری x86 باشد.

گروه مشاوره‌ی اینتل و AMD قصد دارد استانداردسازی معماری x86 را در سراسر صنعت فناوری گسترش دهد و قدرت محاسباتی آن را برای استفاده در حوزه‌هایی که نیاز به استانداردهای مشترک دارند، به‌ویژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد، تقویت کند.

گروه مشاوره‌ای x86 جمعی از غول‌های فناوری از جمله مایکروسافت، گوگل، متا، لنوو، برودکام، اوراکل و دل را گرد هم آورده است. هاک تان، مدیرعامل برادکام، این همکاری را «نقطه‌ی عطفی در تاریخ محاسبات» نامید و توماس کورین، مدیرعامل سرویس فضای ابری گوگل، اعلام کرد که این همکاری «سطوح جدیدی از عملکرد و بهینگی مصرف انرژی» را به ارمغان خواهد آورد. در جریان مراسم، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل هم گفت:

با ظهور هوش مصنوعی مولد و پیشرفت‌های طراحی سیستم، تقاضا برای قدرت محاسباتی سریع‌تر از همیشه دچار تحول می‌شود. این اولین باری است که من و لیسا [مدیرعامل AMD] بر سر موضوعی توافق کرده‌ایم؛ اما این بار، این همکاری به صلاح همه خواهد بود

– پت گلسینگر، مدیرعامل شرکت اینتل

با وجود رقابت شدید اینتل و AMD در بازارهای ریزپزدازنده‌ها، تاریخچه‌ی همکاری آن‌ها در توسعه‌ی استانداردهای کلیدی محاسباتی مانند تاندربولت، PCIe و USB، پایه‌ای محکم برای این ابتکار جدید فراهم کرده است. معماری x86 که بیش از ۴۰ سال به‌عنوان ستون فقرات محاسبات مدرن عمل کرده، معماری مرسوم در محصولات دسکتاپ و سرور در پردازنده‌های معروف اینتل مانند پنتیوم و Core i3/i5/i7/i9 و همچنین سری پردازنده‌های رایزن و آتلون شرکت AMD بوده‌اند.

در سال‌های اخیر، بازار لپ‌تاپ‌ها و حتی سرورهای مورد استفاده در آموزش مدل‌های زبانی بزرگ به استفاده از معماری آرم روی آورده است. چنین تغییری، هر دو تیم آبی و قرمز را نگران کرده که نکند ادامه‌ی این روند تهدیدی جدی برای آینده‌ی معماری x86 باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا