«آفیس» بربادرفته؛ اشتباهات برندینگ مایکروسافت
«آفیس» بربادرفته؛ اشتباهات برندینگ مایکروسافت
البته ظاهراً این اتفاق هنوز به درگیریهای داخلی منجر نشده است، اما برخی از کارمندان احساس میکنند که تیم مایکروسافت ۳۶۵ بهلطف نقش برجستهای که در توسعهی اپلیکیشنهای آفیس داشته، همیشه میخواسته مالک برند کوپایلت شود. تغییر برند جدید بهوضوح نشان میدهد که مایکروسافت ۳۶۵ در نبرد بر سر مالکیت برند کوپایلت پیروز شده است. بااینحال، هنوز هیچ تیم مهندسی مشخصی مالک کوپایلت نیست و معلوم نیست مایکروسافت برای کوپایلتهای تجاری آینده که خارج از مایکروسافت ۳۶۵ هستند، چه برنامهای دارد.
مایکروسافت ظاهراً با این ریبرند میخواسته برند مایکروسافت ۳۶۵ را با اهداف تجاری که برای توسعهی کوپایلت در سر دارد، هماهنگ کند؛ اما مسئله اینجا است که آرزوهای مایکروسافت برای کوپایلت هنوز بهطور کامل محقق نشده است.
کوپایلت هنوز نتوانسته است به جایگاهی که مایکروسافت در نظر داشت، برسد و کاربران علاقهی چندانی به این پلتفرم نشان ندادهاند. حتی گرت اویستریک، مدیر ارشد بازاریابی کوپایلت پرو و مایکروسافت ۳۶۵، هم بهصراحت گفت: «جالبترین بازخوردی که دریافت کردیم این بود که گاهی کاربران ما میخواهند کوپایلت را غیرفعال کنند.»
تنها پلتفرمی که شاید از ریبرندینگ به کوپایلت سود ببرد، بینگ است
زود قضاوت نکنیم؛ شاید روزی کوپایلت واقعاً به کارایی و محبوبیتی که مایکروسافت میخواست، برسد؛ اما درحالحاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد تا کاربران استفاده از چتجیپیتی را به کوپایلت ترجیح دهند (مگر اینکه دنبال سانسور و محدودیتهای بیشتری باشند!). حتی قابلیت نسبتاً نوآورانهی «ریکال» در کامپیوترهای هوش مصنوعی کوپایلتپلاس هم بهدلیل کوتاهی مایکروسافت در برطرفکردن بهموقع دغدغههای امنیتی، با کوهی از مشکلات روبهرو شد و هنوز دردسترس عموم قرار نگرفته است.
شاید تنها پلتفرمی که ممکن است از همراهی با برند کوپایلت سود ببرد، بینگ باشد. هرچقدر هم که بینگ اینروزها کارش را درست انجام دهد و از اتهام کپیبرداری مستقیم از نتایج گوگل فاصله گرفته باشد، باز هم نامش بهحق یا بهناحق با کیفیت پایینتر از سرچ گوگل گره خورده است.
مایکروسافت سالها است که تلاش میکند سهم بیشتری از بازار موتورهای جستوجو برای خودش دستوپا و کاربران بیشتری را به استفاده از بینگ ترغیب کند (حتی تا شبیهسازی صفحه سرچ گوگل در بینگ برای فریب کاربران پیش رفت!)، اما گوگل کماکان بر تخت امپراتوری دنیای اینترنت تکیه زده و بعید است به این زودیها خدشهای به سهم ۹۰ درصدیاش از بازار وارد شود.
به نظرم تغییر برند بینگ به کوپایلت شاید بتواند خاطرهی تلخ شکست موتور جستوجوی مایکروسافت را از ذهنها پاک کند؛ در ضمن، این کار با هدف مایکروسافت برای ادغام سرچ با هوش مصنوعی هم سازگارتر است. بعید میدانم تا صد سال آینده هم کسی بهجای «گوگلکردن»، از اصطلاح «بینگکردن» استفاده کند؛ اما شاید «از کوپایلت بپرس» شانس بیشتری داشته باشد.