بازی

معمایی‌ترین بازی‌های اتاق فرار

معمایی‌ترین بازی‌های اتاق فرار

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اسکیپ روم چیست؟

(تاکائو کاتو) دانشجوی ژاپنی وقتی دوستش را در حال بازی‌ کامپیوتری دید به فکرش رسید که این نوع بازی را در واقعیت اجرا کند و این‌طور شد که اولین اتاق فرار فیزیکی جهان به نام (سیلیکون‌ولی) در سال ۲۰۰۷ در ژاپن افتتاح شد. تا امروز که تمامی کشورهای دنیا با این بازی آشنا شده‌اند و طرف‌دارهای زیادی پیدا کرده است.

هر اتاق فرار داستان و فضاسازی مخصوصی دارد که بازیکن‌ها از لحظه شروع بازی باید معماها و چالش‌ها را حل کنند و سناریو را جلو ببرند و سعی کنند در زمان مشخصی از اتاق فرار کنند.

شاید در بعضی از اسکیپ روم‌های امروزی معماها نقش زیادی نداشته باشند و بیشتر بازی به تعقیب و گریز بگذرد. اما جالب است بدانید معما یکی از ارکان اصلی اسکیپ روم است و هر اتاق فرار در کنار معمایی بودن می‌تواند ژانرهای دیگر هم داشته باشد مثل: ترسناک، هیجان‌انگیز، پلیسی، جنایی و …

همان‌طور که گفتیم معما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر بازی است و طراحی معماها کار آسانی نیست. در نظر داشته باشید که هر معما باید با  سناریو، فضا و زمان بازی مرتبط باشند. همچنین دسته‌بندی‌های مختلفی برای طراحی معما وجود دارد که در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین مدل‌های معما بین طراحان را نام برده‌ایم

انواع معماها

1.معماهای عددی

برای حل معماهای عددی نیازی به مدرک ریاضی یا ادبیات ندارید، اما  مطمئناً با اعداد و کلمات سروکله خواهید زد. این معماها عموماً ساده هستند اما شما باید اعداد و کلمات را هوشمندانه کنار هم قرار دهید. اگر حرف یا عددی در اتاق دیدید حتماً به‌خاطر بسپارید زیرا در ادامه ممکن است در جدول‌های حروفی یا سودوکوها،  یا حتی تکه‌های جاافتاده از متن یا شعر به شما کمک کند تا کلید اتاق بعدی را به دست آورید.

2.پازل‌های فیزیکی

پازل‌های فیزیکی از محبوب‌ترین پازل‌ها بین طراحان به‌حساب می‌آیند. این معماها نیاز به علم خاصی ندارند. به‌عنوان‌مثال با تکان دادن اشیا، جابه‌جاکردن، انجام حرکات زمان‌بندی دار یا باز کردن گره برای رسیدن به سرنخ از انواع معماهای فیزیکی به‌حساب می‌آیند. اما یادتان باشد که در اتاق فرار به ‌زور زیاد یا قد بلند نیازی نیست و تمام معماهای فیزیکی برای تمامی سنین قابل‌حل است.

3.نور و صدا

خیلی وقت‌ها موسیقی که در پس‌زمینه اتاق فرار بخش می‌شود ممکن است سرنخی به شما بدهد مثل صدای زمزمه، صدای بوق یا صدای ضربه‌زدن همگی ممکن است در حل معماها به کمک شما بیایند.

یا به‌عنوان مثال اگر جایی در اتاق به طور مشکوکی نور کمی داشت و تاریک بود، چراغ‌قوه را پیدا کنید و آنجا را خوب بگردید، احتمالاً به سرنخ‌های خوبی می‌رسید.

اتاق فرار

4.اجسام پنهان شده

پنهان کردن وسایل در اتاق کار آسانی است، اما پیدا کردنشان اصلاً آسان نیست. همه جا را خوب بگردید، زیر تخت,داخل کشوها، زیر میز، توی کتابخانه و حتی داخل کتاب‌ها؛ ممکن است وسایلی مثل کلید پنهان شده باشد. تا همه‌جا را خوب نگشته‌اید دست برندارید پیداکردن یک جسم مثل کلید در اتاق کار سختی است، از گشتن دست برندارید و ناامید نشوید.

5.معماهای بصری

طراحی دکور فقط برای ایجاد فضاسازی نیست، گاهی ممکن است سرنخ‌های شما در دکور پنهان شده باشد، قاب عکس روی دیوار فقط یک عکس خانوادگی ساده نیست، ممکن است اطلاعاتی داخل آن باشد که برای حل معما به کمکتان بیاید. طرح کاغذ دیواری، مدل چیدن مجسمه‌ها یا تعداد شمع‌های داخل جاشمعی. به همه چیز خوب توجه کنید.

۶. معماهای منطقی

در اسکیپ روم  به منطق بیشتر از دانش نیاز دارید. اطلاعات  اضافه‌تری که برای حل این نوع معماها نیاز دارید منطق است، به عنوان مثال در یک کتابخانه کتاب‌های متنوعی است اما از یک کتاب پنج جلد یکسان داریم منطقاً نکته خاصی در چینش این کتاب‌ها وجود دارد.

امروز در تهران بیشتر از ۳۰۰ اتاق فرار وجود دارد، اما نمی‌توان گفت که تمامی این ۳۰۰ بازی بر پایه معما بنا شده‌اند یا  پازل‌های درست و اصولی دارند. در ادامه مطلب چند اسکیپ روم در شهر تهران معرفی خواهیم کرد که از نظر ما بازی‌هایی هستند که در طراحی معما غنی، درست و اصولی کار شده‌اند.

(طهران ۱۳۴۶) اسکیپ رومی است در ژانر جنایی که توسط تیم اسکیپ‌روم دات آی آر در سال 1396 طراحی و عرضه  شد. در این بازی شما نقش دوستان فروغ راست‌گو خواهر تاجر اصفهانی، داریوش راست‌گو  را بازی می‌کنید. داریوش چندی پیش به قتل رسیده است و شهربانی هم به طور مشکوکی پرونده را مختومه اعلام کرده است. حال فروغ بعد از تحصیل  در رشته وکالت از فرنگ برگشته است و قصد  کنکاش در پرونده برادرش  را دارد. روزی با شما تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که به شواهدی علیه قاتل برادرش رسیده است، اما آنجا اصلاً امن نیست و درخواست می‌کند که سریعاً خودتان را به دفترش برسانید، اما وقتی می‌رسید که  دیگر دیر است و جنازه فروغ که بر اثر شلیک گلوله بر سر کشته شده است را در حیاط پیدا می‌کنید، حال تا رسیدن شهربانی فقط ۷۵ دقیقه زمان دارید تا مدارکی که فروغ جمع کرده بود را پیدا کنید و قاتل را شناسایی کنید.
 (طهران ۱۳۴۶) با اینکه جز بازی‌های قدیمی اسکیپ روم حساب می‌شود، اما تا به امروز یکی از قوی‌ترین بازی‌ها از نظر فضاسازی و مربوط بودن معماها با فضای بازی است.

اتاق فرار

(کمپ آلفا) محصول مهرماه سال ۱۴۰۰ یک بازی در سبک تئاتر تعاملی – Sci fi – هیجان‌انگیز است.

در این بازی دنبال قفل نگردید، خبری از قفل‌های  عددی، جهتی، کلیدی …  نیست.  اتفاقات کمپ آلفا در سال ۲۰۵۱ میفتد و قفل‌های کلاسیک قدیمی جای خودشان را به قفل‌های الکترونیکی و دیجیتالی داده‌اند. در این بازی برای اولین‌بار در ایران از تکنولوژی اینترنت اشیا (IOT) استفاده شده است که این موضع، فضای آینده‌نگری بازی را  در کنار دکور  مسحور کننده‌اش بسیار باورپذیرتر می‌کند. در این سناریو شما محکومید به حبس ابد که به دلایل نامعلومی به زندان جدید منتقل می‌شوید که زندانبان‌ها آنجا را  کمپ آلفا صدا می‌کنند، اما شما در این زندان تنها نیستید …

درست یک ماه بعد از کمپ آلفا  در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ بازی آرماگدون که انقلابی در سبک بازی‌های Survive بود افتتاح شد. در میان بازی‌های اسکیپ رومی آرماگدون بیشترین شباهت را به بازی‌های کامپیوتری دارد. آخرالزمان است و زامبی‌ها شهر را گرفته‌اند، به دنبال پناهگاه به کارخانه‌ای متروک می‌رسید و ۷۵ دقیقه باید در این کارخانه زنده بمانید تا تیم نجات به شما برسد، اما زنده ماندن در میان زامبی‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست و مدیریت  منابع آب، غذا و میزان مسمومیتی که در بازی دارید بسیار مهم است. در بازی از تلفیق  قفل‌های کلاسیک فیزیکی و الکترونیکی استفاده شده است و تعداد معماهای زیادی با سختی‌های مختلف وجود دارد که در کنار گیم پلی خاصی که این بازی دارد باعث شده تجربه متفاوتی نسبت به‌تمامی بازی‌های دیگر باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا